این سایت برای ie9 طراحی نشده است

لطفا دستگاه خود را بچرخانید.

۶ درس آموختنی از خرده فروشی آنلاین آمازون

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ سعید خلیل آذر
بدون دیدگاه

با رسیدن حجم فروش تجارت الکترونیکی به هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲، بسیاری از شرکت ها در حال تبدیل شدن به کسب و کارهای آنلاین هستند. یک میلیون خرده فروش، به خصوص آمازون، در حال استانداردسازی برای خرده فروشی آنلاین هستند. در فصل دوم سال ۲۰۱۳، درآمد این غول تجارت الکترونیکی به ۱۵ میلیارد دلار رسید. اتخاذ برخی استراتژی ها و تاکتیک ها توسط آمازون، از عوامل اصلی موفقیت این کسب و کار آنلاین بوده است. در ادامه به بررسی این تاکتیک‌ها خواهیم پرداخت[۱]:

  1. سرعت لود بالای وبسایت آمازون

یکی از مهمترین مسائل برای آمازون، سرعت لود شدن صفحات و سرویس های تحت وب بوده است. زمان لود شدن صفحات تاثیر زیادی بر تجربه کاربر[۲] و آمار فروش خواهد داشت. بعد از تحلیل نسبت فروش به عملکرد وبسایت، آمازون به این نتیجه رسید که به ازاء هر ۱۰۰ میلی ثانیه زمان برای لود صفحه، یک درصد افت فروش اتفاق افتاده است. وبسایت شما با چه سرعتی لود می شود؟ بسیاری از خبرگان بر این باورند که سرعت لود ایده آل صفحات ۲ ثانیه یا کمتر می‌باشد. سرعت لود صفحات را می توان به آسانی از طریق ابزارهای رایگان و آنلاینی نظیر WebPageTest.org امتحان کرد.

  1. شخصی سازی تجربه‌ی خرید

یکی از مواردی که آمازون به خوبی انجام داده است، شخصی سازی تجربه خرید هر یک از کاربران خود است. در صفحه اصلی آمازون، بخشهای مختلفی نظیر «مرتبط با آیتم هایی که قبلاً مشاهده کرده اید[۳]»، «بر اساس روند خرید شما[۴]»، «توصیه‌هایی برای شما[۵]» و غیره مشاهده خواهید کرد. آمازون می داند که محصولات مرتبط تر به کاربران، دارای احتمال فروش بیشتری خواهد بود. خرده فروشان آنلاین می توانند از آمازون درس گرفته و تا حد ممکن تجربه خرید شخصی سازی شده ای به کاربرانشان ارائه دهند. بسیاری از شرکتهای شخص ثالث، پلتفرم های آماده ای در این زمینه ارائه کرده‌اند تا کارکردهای این چنینی را برای کسب و کارهای آنلاین عرضه کنند. یک راه آسانتر برای این مورد، نمایش آیتم های اخیراً مشاهده شده توسط کاربران است.

  1. جستجو را لذت بخش کنید

نوار جستجو تاثیر معنادار و بسزایی بر تجربه کاربران دارد به خصوص برای خرده فروشان آنلاین با محصولات زیاد. هر چقدر کاربر سریعتر محصول مورد نظر خود را پیدا کند، احتمال خرید نیز افزایش پیدا می کند. آمازون از طریق پیشنهاد کردن دسته ها و محصولات محبوب به صورت خودکار توانسته جستجو را برای کاربرانش لذت بخش تر کند. وبسایتهای تجاری دیگر نیز می توانند از این طریق، کاربرانشان را زودتر به صفحه محصول مورد نظرشان رسانده و نرخ تبدیل و آمار فروش خود را بهبود بخشند.

  1. کاربران احتیاج به بازبینی های مکتوب دارند

کاربران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه قبل از خرید آیتم های مورد نیاز خود به بررسی ها و بازبینی ها در مورد آن محصول نیاز دارند. آمازون کار جالبی انجام داده است و بازبینی های تصویری به منظور کمک به تسهیل فرایند خرید برای کاربران احتمالی ارائه کرده است.

نمایش اطلاعات محصولات در قالب این بازبینی ها به طور معناداری در افزایش نرخ خرید در صفحات محصول تاثیر دارد. آمازون همچنین ایمیل های ارسالی کاربران را در قالب بازبینی کاربران در نظر می گیرد. این ایده نیز سازوکار مناسبی برای خرده فروشان  آنلاین به منظور تاییدات اجتماعی کاربران خواهد بود و موجب افزایش فروش می شود.

  1. محصولات مشابه را پیشنهاد دهید

آمازون به منظور تحت تاثیر قرار دادن کاربران خود برای خرید بیش از یک محصول، اقدام جالبی انجام داده است. ساختن پکیج[۶] از محصولات مشابه و مرتبط با یکدیگر، راهی آسان برای  خرده فروشان آنلاین به منظور بهبود ارزش متوسط سفارش هایشان می باشد. آمازون حتی پا را فراتر از این گذاشته و حتی در هنگام نهایی سازی فرایند فروش نیز محصولاتی را در معرض دید کاربران قرار می دهد.

  1. آزمودن، آزمودن و آزمودن

هر چیزی را باید آزمود و امتحان کرد. موفقیت آمازون تا حد بسیار زیادی وابسته به فرهنگ سازمان در راستای آزمودن ایده های جدید بوده است. جف بزوس[۷]، بنیانگذار آمازون، زمانی گفته است «اگر تعداد آزمودن های خود طی سال را دو برابر کنید، نوآوری خود را دو برابر کرده اید». پذیرش فرهنگ آزمودن مستمر در بلندمدت بسیار اثربخش خواهد بود. حال این سوال مطرح می شود که آمازون چه مسائلی را می آزماید؟ قیمتهای محصول، کانال های بازاریابی، رنگها، جهت یابی در وبسایت، استایل دکمه ها، پیام رسانی، نرخ ارسال و غیره. برخی آزمون ها ممکن است نتایج مثبتی داشته باشد و برخی دیگر خیر. از شکست خوردن هراس نداشته باشد. حتی آزمون هایی با نتایج منفی دارای بار مثبت خواهد بود. پلتفرم های تحلیلی بازدیدکنندگان و ترافیک قدرتمند نظیر گوگل آنالیتیکس[۸] به متخصصین وب به منظور اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده در هنگام آزمودن، بسیار کمک خواهد کرد.

با وجود خرده فروشی های آنلاین، احتیاج به اختراع مجدد چرخ نیست، وبسایتهای قدرتمندی نظیر آمازون راه موفقیت آنلاین را طی کرده‌اند. با یادگیری و الگوبرداری از آمازون، خرده فروشان آنلاین می توانند از استراتژی ها و تاکتیکهای آنها استفاده کرده و به آمازونی جدید در صنعت خود تبدیل شوند.

[۱] Six Things Online Retailers Can Learn From Amazon, www.forbes.com, 2013

[۲] user experience

[۳] Related to Items You’ve Viewed

[۴] Inspired by Your Shopping Trends

[۵] Recommendations for You in…

[۶] Bundling

[۷] Jeff Bezos

[۸] Google Analytics